Skip to content

Een sterk merk
in het hoofd en het hart
van je doelgroep

Merken zijn van alle tijden. Zelfs in de vroege middeleeuwen was er al sprake van merkidentiteit. In de middeleeuwen waren veel ambachtslieden en koopmannen aangesloten bij een gilde. Een gilde was eigenlijk een soort beroepsvereniging. Ieder gilde had zijn eigen specialisaties en een bepaalde status en macht. Iets wat we nu merkpersoonlijkheid zouden noemen. Ook later, tijdens de industriële revolutie, werd gewerkt met merken. Kruideniers in Britse industriesteden verpakten hun artikelen vaak in zakjes of doosjes. Europese fabrikanten hebben dit idee overgenomen. Zij konden veel kruideniersartikelen beter, sneller en goedkoper maken dan de kruidenier zelf. De fabrikant plaatste merken op de producten en voerde vaste consumentenprijzen in. Daarmee werd de basis voor het fabrikantenmerk gelegd.

Waarom zijn merken belangrijk?

Tegenwoordig is een merk veel meer dan alleen een productnaam of je bedrijfsnaam. Een krachtig merk is van levensbelang voor een bedrijf of organisatie; het is meer waard dan alle bezittingen van een onderneming bij elkaar.

Een van de belangrijkste functies van een merk is het onderscheidend vermogen. Een sterk merk geeft herkenbaarheid, maar ook vertrouwen aan consumenten. Het is als het ware een belofte van jouw kwaliteit aan je klant. Een sterk merk helpt je ook een relatie met je klant op te bouwen. Daarnaast hebben merken een symbolische functie; consumenten hebben een bepaald gevoel bij een merk. Een merk bestaat vooral in het brein van de consument.

Kan alles een merk zijn?

Als bedrijf creëer je een bepaald merk, maar zoals we hiervoor ook al schetsten: een merk is uiteindelijk iets wat in het hoofd van de klant blijft hangen. Het is meer dan alleen een optelsom van informatie of eigenschappen; er komen ook opvattingen en bijzonderheden van de consument zelf bij kijken.

Naast het feit dat je laat zien wat je product is en hoe je het kunt herkennen, is het van belang om betekenis aan het merk te geven. Wat is er bijzonder en speciaal aan het merk? Wat maakt het uniek en anders dan andere merken? Wat is het verhaal erbij? Wat levert het op voor de consument? Zo maak je van een product of dienst een merk!

Branding maakt het verschil

Met branding onderscheid je jezelf en zorg je ervoor dat de consument voor jou kiest. Branding gaat over het omzetten van de waarden van je bedrijf in een visuele (en niet-visuele) identiteit die het merk op-en-top vertegenwoordigt. Het DNA van je merk, van je organisatie, komt terug in je identiteit. En die identiteit laat je zien in je communicatie-uitingen: op je website, in je personeelsadvertentie, in gesprekken die je online en offline voert, in je huisstijl en drukwerk, maar ook in bijvoorbeeld de producten of diensten die je verkoopt.

Merkidentiteit vastleggen

Je merkidentiteit is dus het fundament voor je interne en externe communicatie. Het is belangrijk om dit vast te leggen in een merkkaart. Hierdoor zorg je voor houvast in je bedrijf. Het is voor iedereen duidelijk waar alle communicatie aan moet voldoen. Zo kloppen je uitingen met elkaar, zorg je voor één gezicht naar buiten en vergroot je de waarde van je merk.

Heb je vragen over branding? Wil je aan de slag met jouw merkidentiteit? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Bekijk onze cases voor een indruk van ons werk.

Met ons aan
de slag?

Heb jij een uitdaging? Laat ons je helpen. Beschrijf hiernaast in het formulier jouw uitdaging, dan nemen wij contact met je op. 

Zullen we samenwerken? Laten we dan eerst eens een bak koffie of kop thee nemen om te kijken of we samen mooie maar ook krachtige communicatie kunnen maken.